Mzungu, mzungu! - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Lisa Collins - WaarBenJij.nu Mzungu, mzungu! - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Lisa Collins - WaarBenJij.nu

Mzungu, mzungu!

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

03 Augustus 2011 | Oeganda, Masaka

Hallo iedereen!

Een teken van leven hier uit Uganda! De vlucht was goed gegaan, veel geslapen en gegeten tussendoor. Met als hoogtepunt cheese cake als toetje. Fantastisch!
Eenmaal aangekomen in Entebbe, airport zagen we al andere Nederlandse vrijwilligers. We werden met zn allen opgehaald door Kim en Jeroen. Ook meteen kennis gemaakt met Steve, hij werkt ook voor Be-More en was onze driver. Steve komt hier vandaan en is zeer leuk, altijd in voor een praatje en claimt dat hij voor het nationale elftal van Uganda heeft gevoetbald, hij zal vast niet de enige zijn die dit zegt ;-). Met ongeveer 20 man in een busje gepropt waar normaal plek is voor 12 man. Steve noemt dit de ‘’African way of travelling’’. Daar aangekomen in de Backpackers hostel van Kampala, Laura en ik hadden de Garden Cottage geboekt, en dit was een prima kamer. Beetje jammer van het dode kakkerlak achtig beest wat op de vloer lag die ons verwelkomde. Laura was de held die hem naar buiten bonjourde met de wc-borstel. Verder prima geslapen. De volgende dag hebben we een tour door Kampala gedaan, door de markten etc. We liepen daar met zo ongeveer 28 vrijwilligers. Een hele blanke stoet, niet zo heel fijn. We werden overal aangekeken, en begroet. Sommige reageerde vrolijk en andere niet echt. Je hoorde ook de hele tijd ‘’Mzungu!’’. Blanke. Veel lokaal fruit geproefd, en zelfs een gefrituurde sprinkhaan op! Ik geloof het zelf inderdaad ook niet.
Ook heel veel kindjes die om geld vroegen etc. Als lunch hebben we daar lokaal gegeten in een restaurantje. Matooke, iets van maisstamp, tortilla wrap, bonen. Andijvie achtig iets en een vleesje. Maar dat stukje vlees heb ik maar gelaten voor wat het was. Na de hele dag op pad te zijn geweest met onze gids Steve kwamen we weer terug in de backpackers. In de avond zijn we met Liore en Leonie (de andere meiden die bij ons project zitten en bij ons in het huis wonen) Laura uiteten geweest bij 4 points. Dit was mijn eerste ervaring met de boda boda, fantastisch zo’n motor! Het is echt een kunst om een goede prijs van tevoren te maken, anders smeert de beste man je een mzungu prijs aan. De boda boda’s kun je ook overal aan de weg aanhouden, geweldig. Daar prima gegeten, alleen wel eeuwenlang wachten op je eten, maar het was gezellig met zn 4en dus dat scheelt. Na sjans te hebben gehad met 5 rare, kalende Amerikaanse mannen zijn we weer terug gegaan naar de backpackers. Volgende ochtend vroeg vertrokken naar Masaska naar de backpackers voor een introductie en uitleg over veiligheid etc, want tja we zitten nog steeds wel in Afrika. Daarna werden we opgehaald om naar ons huisje te gaan.

Afijn, inmiddels zitten we dus in ons huisje en hebben we kennis gemaakt met het project. We zitten in een nieuw huisje, tegenover het oude huisje. Oh ja Cindy en Alex van een ander project wonen ook bij ons in huis We kregen een warm onthaal door Mozes onze projectleider en andere mensen van het project, ook met onze schoonmaakster Vera, ze is 16 jaar en woont bij ons in het huisje.
Ze bidden ook heel vaak, dus wij kregen ook a prayer, en vinden alles fantastisch, je krijgt dan ook vaak een applaus! De eerste dag viel de stroom om 6 uur savonds al uit, niet echt praktisch, maar wel gezellig met je hoofdlamp! Om 7 uur is het ook al kei en kei donker hier. Dinsdag was onze eerste dag op het project. We werden verwelkomd in het Chedra kantoor, want ongeveer een dikke 5 minuten lopen is van ons huis. Tom is ook van het project en slaapt ook in ons huis net als Vera. We begonnen de dag met een gebed en veel knuffels dat ze zo blij waren dat wij er waren. Op ons project is ook een andere vrijwilliger, Sara, zij komt uit Engeland en is er al 3 weken en blijft nog 2 weken. We begonnen de dag met een korte uitleg, Mozes onze projectleider las een stuk uit de Nederlandse bijbel voor, hij kan dit best goed! Hij wil graag Nederlands leren en wil alle woorden die wij gebruiken zoals vervolgens & houdoe opschrijven en leren. Ook hebben we allemaal een Ugandese naam gekregen, deze is verbonden aan de vele clans hier in Uganda. De enigste voorwaarde is dat je niet met een man van jouw clan mag trouwen, jullie zijn namelijk brother & sister. Gelukkig was ik dat ook niet van plan. Ik kreeg de naam Nassanga, deze naam is lid van de Mumbejja clan, ook wel de Princess clan.

Vervolgens gingen we een kijkje nemen op het chicken project, hier zijn rond de 400 kippen die eieren leggen en de mensen eten en de kip slachten voor vlees, erg slim. We werden meteen aan het werk gezet door keiveel stenen te sjouwen naar de andere kant. We hadden al een hele muur gemaakt, totdat er keiveel stenen op mijn teen vielen, ja dat was pijnlijk. Vervolgens viel ik keihard op mijn gat in de tuin daar. Niet echt een denderend begin. Verder nog een kijkje genomen bij de 400 kippen die los liepen op zolder, wat een herrie! Na een pauze/lunch van 2 uur weer terug op het kantoor om voorbereidingen te treffen voor woensdag. We gaan 2 scholen bezoeken, 1 special needs school met voornamelijk dove kindjes. We gaan zelf les geven, ik ben benieuwd!
Verder doet onze douche en de wc het nog niet, deze moet nog aangesloten worden. ‘’We will fix it soon’’. Aldus de woorden van Mozes. Ik ben nog steeds erg blij met mijn pee-mates. Want bij gebrek aan de fijne wc hebben we de latrine (gat in de grond). Gelukkig is er een fijn eetcafe/internet ‘’Cafe Frikandelle’’ met een wc en heerlijk eten. Ik moet zeggen dat ik al aardig ‘’gewend’’ ben aan de beesten, het is meer de schrik dat er dan weer een Salamander in je raam zit en een beest voorbij vliegt. En zo vaak gebeurd het ook weer niet, dat weerhoudt mij er niet van om elke avond en ochtend mijn bed + net goed te controleren. Verder zijn onze directe buren een gezinnetje met 2 schattige kindjes die gezellig op je veranda zitten. We wonen echt prachtig, midden in de natuur met een prachtig uitzicht. Verder is het hier heerlijk warm weer, fantastisch! We zouden eigenlijk dit weekend kooklessen en taallessen hebben, maar deze hebben we omgegooid en gaan we met een hele groep raften in Jinja! Veel geweldiger lijkt me!

Verder moeten we zelf koken en dat is veel improviseren, gelukkig ben je met een boda boda binnen 5 min in het stadje bij de supermarkt waar ze veel verkopen, zoals Pringles, Nutella en zelfs knorr soep!. Ik zal nog proberen om wat foto’s erop te zetten, en tot snel weer!

XXXXXXXX Lisa

• 03 Augustus 2011 - 16:33

Mama:

Heee schatje, wat maak je toch al fantastische dingen mee. Ik had je nog gesmst om te bedanken voor je lieve kaart, weet niet of die is aangekomen. Weer is hier weer niks, jij al een kleurtje? Vandaag Nick zijn koffer ingepakt, die gaat morgen weg. Heb je al een "dikmaakhut" gespot??? Nou Liefje ik hoor je snel. Wat is de beste tijd om te bellen?
    XXXXXXXXXXX

• 03 Augustus 2011 - 16:46

Ilse:

Klinkt super gaaf Lisa!! Heel veel plezier nog en ik blijf je verhalen volgen! xx

• 03 Augustus 2011 - 16:51

Laura :

He lekker stuk!

Ik ben blij dat je heel bent aangekomen! Zo te horen zijn jullie al aardig ingebrurgerd!
    Geniet ervan!

Kussen! x

• 03 Augustus 2011 - 17:39

Claire:

Lisa klinkt allemaal super. Gaat helemaal goedkomen daar. Veel plezier met raften komend weekend.

Kuss

• 03 Augustus 2011 - 18:04

Kelly En Jaeren:

Lieve Lisa

Wat ontzettend fijn dat je het zo naar je zin hebt! En wat heb je al veel meegemaakt.
    Nog ontzettend veel plezier daar en geniet ervan.
    Ik ben erg trots op je dat je dit toch maar ff doet.

Tot snel

Dikke kus van ons

• 03 Augustus 2011 - 18:26

Dennis:

Beste koningin Nassanga van de Mumbejja clan, Princess clan.. Zorg je wel goed voor de kippetjes daar.. Ze zijn best lief en behoorlijk mak te krijgen als je er tegen praat.. Hoop voor je dat ze niet hoeft te slachten..
    Ach je weet nu hoe zo'n sprinkhaan proeft. (net kip en lekker chruncie he?) Gaaf hoor.. Kijk uit voor de mieren. (Misafu)

• 03 Augustus 2011 - 18:31

Dennis:

miertjes heten SIAFU.. Geen mifasu

• 03 Augustus 2011 - 21:05

Yvonne:

Ha lieverd,
    Wat kan je toch heerlijk schrijven hé, fijn dat je het zo naar je zin hebt!
    Doe maar lekker genieten!
    Dikke kussies

• 04 Augustus 2011 - 08:19

Jet:

Cheesecake in het vliegtuig ???
    Wauw, wat een mooi begin !
    Geniet ervan Lisa !
    Kus

• 04 Augustus 2011 - 08:49

Papa:

Hoi Lisa,ik ben toch blij dat je veilig aangekomen bent.Je hebt al veel gezien en gedaan in de korte tijd dat je daar zit.De laatste foto was die van de springhanen?Het lijkt een beetje op shoarma vlees!Veel plezier met raften as weekend!

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

• 04 Augustus 2011 - 11:10

Babette:

Haa sis!
    Wat een toffe verhalen weer, je maakt weer wat mee! En blij om te horen dat die hoofdlamp goed bevalt! En gelukkig zie jij er ook met een leuk accesoire op je hoofd goed uit!
    Hier in Thailand is het ietwat regenachtig, maar daardoor is die hitte ook wel weer te handelen. Nu in een stadje waar we de jungle in gaan trekken en op olifanten gaan rijden! Vermaak me dus prima!

Have fun in Afrika!

Dikke kussen!

• 05 Augustus 2011 - 10:19

Ikke...:

Cheese cake's
    Sprinkhanen
    ook nog gaan Raften en Safari..
    Poepen in een Gat
    Jij gaat het denk nog makkelijk volhouden die 3 weken....

(jammer)
    Neee

vindt stoer lief...
    en geniet er nog van <3

Kusss

• 07 Augustus 2011 - 19:59

Corina:

Heej Lisa,

Volgens je verhalen is het KEILEUK daar, en ben je aan het genieten ! KEILEUK om je reisverslag te lezen, ik kan het me zo allemaal voorstellen wat je schrijft !

P.S : doe je wel wat aan je kooklessen ? ( misschien toch wel nodig , keukenprinses ;) :D )

• 07 Augustus 2011 - 21:57

Renee:

Heeeey sgat!

Wat een fijn verhaal, hier wordt ik toch zo blij van al die dingen die je daar mee maakt! Krijg ook weer helemaal zin om weg te gaan uit Nederland! Zie je nou wel dat al die enge beesten mee vallen! Nergens om je druk over te maken! hahaha Wel een blauw ook opgelopen heb ik van je vernomen! haha straks denkt men daar nog dat je gevochten hebt! :P

Ik wacht met smart af van je volgende verhaal!

Dikke kus!