SAFARI WEEKEND! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Lisa Collins - WaarBenJij.nu SAFARI WEEKEND! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Lisa Collins - WaarBenJij.nu

SAFARI WEEKEND!

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

23 Augustus 2011 | Oeganda, Kampala

Banjambo!

Vorige week hadden we een relaxde week. Woensdag stond childrens day op de planning. We hadden vantevoren alle kinderen in de community geinformeerd en uitgenodigd hiervoor. De childrens day hielden we bij de kerk en we hadden allerlei activiteiten bedacht, die hierna in het water vielen want de kinderen hadden alleen maar interesse voor de knutselspullen en het springtouw! Logisch ook. Wat wel grappig was, Vivienn en Tom van het project hadden werkelijk waar geen idee wat ze met de knutselspullen aan moesten. We verzekerde hun dat wij dat wel wisten, alle kinderen inclusief Vivienn en Tom waren toen voorzien van een fantastisch hoofdknutsel! Ook alle nagels werden gelakt van de meiden. Ze waren super enthousiast! Heel erg leuk! In de middag hadden we een farewell party van onze Engelse vrijwilligster Sara en Jude. Dit was bij een hotel iets verderop in de tuin, Vivienn had veel cake en andere zoetigheid meegenomen..dus dat was heerlijk! De gebruikelijke thank you etc..erg lief van ze!

Die donderdag zijn Laura en ik vroeg vetrokken naar Kampala, om daar te overnachten, want de volgende ochtend werden we opgehaald daar voor de safari! Van Masaka naar Kampala duurt ongeveer 4 uur..dus we waren er op tijd bij om een taxi te zoeken. Dit ging vrij vlot aangezien iedereen daar aan je vraagt/schreeuwt waar je heen gaat. Zodoende werden we in een busje gepropt. Ik zat op een soort 3 persoonsbank, met 2 mannen naast me..dat was nog prima te doen. Maar...als de Ugandezen hier denken dat er nog een iemand tussengepropt kan worden, dan zal dat ook zeker gebeuren! Dus zat er naast me weer een man, met als gevolg dat ik met samengeknepen billen za! De taxi stopt zo af en toe, en dan stapt er weer een vrouw met haar 2 kinderen en haar kip uit! Laura en ik hadden geen idee waar we precies uit moesten stappen, dus stapte we ergens uit en besloten we een boda naar Red Chilli tenemen. De eerste boda driver had geen idee waar we t over hadden, maar een andere gast wel.. de ''Mzungu place''. Juist! Wat is Kampala een drukke stad zeg, mijn hemel. Vooral op de wegen waar auto's, boda's, koeien, fietsers en voetgangers zich allemaal bvinden. Er is totaal geen sprake van regels in het verkeer of stoplichten oid. Je moet t zelf maar een beetje uitvogelen met je buuf. Afijn, dit overleefd..en aangekomen bij Red Chilli (waar we ookal waren toen we gingen raften). Lekker nog aan het zwembad gezeten en lekker gegeten die avond. Na een verschrikkelijke kutnacht te hebben gehad op de slaapzaal, de engelse tante sidonia kwam binnen gewandeled om 3 uur snachts..met alle lichten aan. We hadden haar al eerder luid en duidelijk aan het zwembad gehoord..en we hadden het geluk dat ze bij ons sliep. Na een kort maar duidelijke STFU van mij, wat volgens mij niet echt binnenkwam..hield ze daarna snel haar mond dicht. Kennis gemaakt met ons safari groepje, 2 vrouwen uit australie, en 2 engelese meiden. en onze driver Sam! Een vriendelijke local. Op naar Murchsion, wat ongeveer 4 uur rijden was, tussendoor een lunchstop in Masindi. Voordat we bij het park aankwamen hebben we een wandeling gedaan bij de Murchsion falls, helemaal omhoog gelopen naar de watervallen, zo mooi!!!

Inmiddels waren we het park binnen, hoe groot het park precies is weet ik niet maar iig heel erg groot! Het duurde wel anderhalf uur voordat we bij ons verblijfplek waren..in het park! Enorm veel kuilen in de weg, wat Sam een african massage noemt! Op de weg naar ons verblijfplek zagen we enorm veel baboons en chimpz! Ons busje is echt een typisch sfari busje met een open dak..heerlijk! Hier aangekomen bij ons verblijfplek werd ons meteen duidelijk gemaakt dat er nijlpaarden, pumba's (vande leeuwenkoning) en baboons rondlopen. We zitten immers midden in het park! We mochten dan ook absoluut geen eten in onze tent hebben, want zodra ze dat zouden merken schreuren ze zonder pardon je tent open. Ook mocht je de dieren niet benaderen etc.. geweldig toch! Haha..de volgende ochtend gingen we op game drive. Ontzettend veel dieren gezien, leeuwen, giraffes heel veel antilopen, olifanten en nijlpaarden! Dit was top! In de middag gingen we op boot safari, we zaten lekker bovenop zodat we nog van de enorme hete zon konden genieten. Hier nog veel dieren gezien, zoals krokodillen en apen! Terug op ons verblijfplek lekker gegeten en daar zagen we de baboons rondlopen en de pumba''s lekker chillen onder boom.. het is toch nog wel even schrikken als je zn beest voorbij ziet lopen! Zondagochtend gingen we op rhino tracking! Dit was weer even rijden..ik ging er vanuit dat we dit ook lekker in ons busje gingen doen! Niet dus! We zouden lopend met safari guides het reservaat zelf ingaan! Vantevoren kregen we een boekje waarin stond dat de organisatie niet verantwoordelijk was voor ongelukken of de dood! Dit moesten we ondertekenen. Haha, wat een grap. Ook stond er als een neushoorn agressief werd oid je dan bereid moest zijn om in de dichtsbijzijnde boom te springen! We stonden echt op een paar meter afstand! Er lagen 2 neushoorns te slapen onder een boom..af en toe gingen er wat ogen open en begonnen de oren te flapperen. Ik vond het enorm spannend en stond dicht bij de boom..haha het zal je maar gebeuren dat zn beest zn dag niet heeft en je aanvalt! Hierna weer teruggereden naar Kampala, waar Laura en ik nog relaxed een double room hadden geboekt (geen slaapzaal meer!) we waren pas om 6 uur savonds daar, en hadden dan weinig zin om nog 4 uur in de auto naar masaka te gaan,..aangezien het hier om 7 uur savonds al keidonker is. Heerlijk geslapen en maandagochtend op ons gemakje na een heerlijke warme douche en engels ontbijt voor mij op weg naar Masaka.. we zouden dan niet naar het project meer kunnen, maar dat vonden ze prima! Een GEWELDIG weekend gehad!!

Ook meteen het laatste weekend, want zaterdag op zondag nacht vlieg ik alweer terug. Alex, Cindy en nog wat andere en Laura natuurlijk zitten allemaal op dezelfde vlucht! Vandaag en morgen nog op ons project, donderdag ons afscheid en vrijdagochtend gaan we naar Entebbe om daar nog een nacht te slapen en dan is het echt tijd om naar huis te gaan! Ik heb het hier geweldig gehad en ga sommige dingen echt wel missen, zoals de relaxheid en doe maar rsutig aan..niks plannen (waar ik soms nog wel aan moet wennen). de latrines ga ik absoluut niet missen, wat een ellende was dat zeg..als ze nou nog schoon waren..maar die van ons is vol met kakkerlakken en andere meuk.
Maar toch is Uganda fantastisch, en echt up and coming met toerisme! Ik kan het dan ook iedereen aanrden, geweldig land! Ik heb meer een vakantie gehad dan echt keihard werken als ik heel eerlijk ben. De mensen zijn heel aardig en Uganda is niks voor niks het veiligste land van Afrika!

Zondag land ik om 1600 op schiphol, tot dan!

Dikke kussen!!

• 23 Augustus 2011 - 08:54

Papa:

Hoi Lisa,

Wat maak je toch een geweldige reis mee, om nooit meer te vergeten...de fotos zijn ook super mooi...was je toch niet een beetje bang?..ik ben echt trots op je Lisa...
    Love always...Papa..XXXX

• 23 Augustus 2011 - 14:03

Mama:

Heee Liefje......
    Wow, wat een avontuur.Het gaat nu opschieten schatje, 4 weken zijn omgevlogen, voor jou helemaal denk ik. Prachtige foto,s btw. Love u en tot zondag!!!!!!!!!!!!!!!XXXXXX

• 23 Augustus 2011 - 20:17

Renee:

hahahahahhha ik zag het al HEElemaal voor me dat jij zo'n boom in zou springen!! Geweldig, gelukkig dat je nog heel terug bent gekomen van die Safari! Ja schat, de tijd vliegt! Geniet nog maar even van je laatste paar dagen, en wij zien jou weer lekker snel! Kunnen we weer Huggen, heb je gemist hoor!

DIkke kus!!

• 25 Augustus 2011 - 14:18

Netty:

hallo lisa,

wat een gezellige boel zoals we lezen heb je het wel erg fijn gehad maar aan alles komt een eind ook dit maar je kan je alweer gaan inleven voor hat volgende project meisje we wensen je alvast een goede terug reis toe en tot zondag dan liefs toontje en netty XXXXXXX